جواب درس چهارم علوم هفتم؛ صفحه ۲۶ تا ۳۴ | فصل ۴: مواد پیرامون ما
در این بخش از استادینو، پاسخ کامل و تشریحی تمام فعالیتها، سؤالها، و آزمایشهای فصل چهارم علوم پایه هفتم با عنوان مواد پیرامون ما را مشاهده میکنید. در این فصل با ویژگیها، کاربردها و رفتار مواد مختلف در زندگی روزمره آشنا میشویم.
- جواب سوال صفحه ۲۶ علوم هفتم
- جواب فعالیت صفحه ۲۷ علوم هفتم
- جواب سوال صفحه ۲۷ علوم هفتم
- جواب فکر کنید صفحه ۲۸ علوم هفتم
- آزمایش کنید ۱ صفحه ۲۹ علوم هفتم
- آزمایش کنید ۲ صفحه ۲۹ علوم هفتم
- جواب فعالیت صفحه ۳۰ علوم هفتم
- جواب گفتوگو کنید صفحه ۳۱ علوم هفتم
- جواب آزمایش کنید صفحه ۳۱ علوم هفتم
- جواب جدول صفحه ۳۲ علوم هفتم
- جواب اطلاعات جمعآوری کنید صفحه ۳۲ علوم هفتم
- جواب سوال صفحه ۳۴ علوم هفتم
جواب سوال صفحه ۲۶ علوم هفتم
با دقت به وسیلهها و اجسام اطراف خود نگاه کنید. آیا جنس همهٔ آنها یکسان است؟ آیا برای ساختن آنها از مواد یکسانی استفاده شده است؟
جواب فعالیت صفحه ۲۷ علوم هفتم
فهرستی از لوازم و وسایل اطراف خود (حداقل ۱۰ مورد) را تهیه و به دلخواه دستهبندی کنید. ملاک دستهبندی خودتان را مشخص کنید.
صوتی و تصویری: تلویزیون، رادیو
ارتباطی: تلفن ثابت و همراه، رایانه
پخت و پز: اجاق گاز، مایکروفر
حمل و نقل: اتومبیل، دوچرخه
نوشتافزار: مداد، خودکار، ماژیک
جواب سوال صفحه ۲۷ علوم هفتم
آیا در فهرست شما وسایلی هست که در هیچیک از این دستهها جای نگیرند؟
جواب فکر کنید صفحه ۲۸ علوم هفتم
۱- خواص مورد انتظار برای اجسام مختلف را پیشبینی و جدول را کامل کنید.
نام جسم | شکننده / چکشخوار | رسانا / نارسانا | انعطافپذیر / ناپذیر | شفاف / کدر |
---|---|---|---|---|
لیوان شیشهای | شکننده | نارسانا | انعطافناپذیر | شفاف |
خطکش پلاستیکی | شکننده | نارسانا | انعطافناپذیر | اگر خالص باشد شفاف |
قوطی آلومینیمی | چکشخوار | رسانا | انعطافناپذیر | کدر |
مداد چوبی | شکننده | نارسانا | انعطافناپذیر | کدر |
بشقاب سرامیکی | شکننده | نارسانا | انعطافناپذیر | کدر |
تایر اتومبیل | - | نارسانا | انعطافپذیر | کدر |
۲- چرا فلزها چکشخوارند؟
وقتی بر فلزات ضربه وارد میکنیم، اتمها روی یکدیگر سُر میخورند و به اتمهای مجاور نیرو وارد میکنند.
آزمایش کنید ۱ صفحه ۲۹ علوم هفتم
مواد رسانا: سکه، قوطی یا فویل آلومینیمی، خطکش فلزی
مواد نارسانا: لیوان، خطکش پلاستیکی و چوبی، پارچه نخی، بشقاب سرامیکی
آزمایش کنید ۲ صفحه ۲۹ علوم هفتم
نتیجه میگیریم که استحکام فلزات بیشتر از سایر مواد است.
جواب فعالیت صفحه ۳۰ علوم هفتم
پاسخها:
پ) خیر، چگالی فلزها با هم برابر نیست.
ت) چگالی فلزات بیشتر از سایر مواد است.
ث) موادی که چگالی بیشتری از مایع دارند تهنشین میشوند و موادی با چگالی کمتر شناور میمانند.
جواب گفتوگو کنید صفحه ۳۱ علوم هفتم
به دلیل زنگ زدن و وارد شدن نیروهای مختلف به فولاد، استحکام آن با گذشت زمان کاهش مییابد.
جواب آزمایش کنید صفحه ۳۱ علوم هفتم
با تغییر شرایط انجام واکنش، خواص ماده ژلهای نیز تغییر میکند. افزایش دما باعث نرمتر شدن و افزودن نشاسته باعث سفتتر شدن آن میشود. این ماده ژلهای خاصیت کشسانی دارد و بهراحتی شکل میگیرد.
جواب جدول صفحه ۳۲ علوم هفتم
جدول ۱: چند وسیله و مادهٔ سازندهٔ آنها
جواب اطلاعات جمعآوری کنید صفحه ۳۲ علوم هفتم
الف) راکت تنیس: چوب و پلاستیک (چگالی کم، انعطافپذیر)
ب) قابلمه دستهدار: فلز و پلاستیک (فلز: رسانا، پلاستیک: نارسانا)
پ) کلاه ایمنی: پلاستیک (سبک و عایق)
ت) بدنه یخچال: فلز و پلاستیک (استحکام بالا و عایق حرارتی)
ث) چرخ اتومبیل: پلاستیک و فلز (انعطاف و استحکام)
جواب سوال صفحه ۳۴ علوم هفتم
این نوع مواد به «مواد هوشمند» معروفاند. به نظر شما ساخت چنین موادی چه تغییری در زندگی ایجاد میکند؟
میخوای استاد پشتیبان همیشه کنارت باشه؟ 👩🏫
با اشتراک استادینو، میتونی برای هر سؤال از هر درس با پشتیبان آموزشی چت کنی 💬
همچنین به ویدیوهای آموزشی، جزوههای درسبهدرس و نمونهسوالات امتحانی دسترسی داری.