جواب درس سوم علوم هفتم؛ صفحه ۱۳ تا ۲۴ | فصل ۳: اتمها با هم ترکیب میشوند
در این بخش از استادینو، پاسخ کامل و تشریحی تمام فعالیتها، آزمایش کنید، فکر کنید و گفتوگو کنید فصل سوم علوم پایه هفتم با عنوان اتمها با هم ترکیب میشوند را مشاهده میکنید.
جواب سوال صفحه ۱۳ علوم هفتم
آب در طبیعت به سه حالت جامد، مایع و بخار یافت میشود. این سه حالت ویژگیهای مختلفی دارند. در حالی که آب، یخ و بخار آب یک نوع مادهاند، چرا رفتار یخ با آب و بخار آب تفاوت دارد؟
جواب فعالیت صفحه ۱۴ علوم هفتم
فهرستی از موادی را که میشناسید، تهیه و درباره آن در کلاس گفتوگو کنید. آب، چوب، پلاستیک، شیشه، فلز، پارچه، سنگ، نفت خام، کاغذ، پشم و …
نمک خوراکی: ترکیب و خالص
نفت خام: مخلوط
ماسه سنگ: مخلوط
آهن فلز: خالص
۱- چه تعداد ماده دیگر میشود به فهرست اضافه کرد؟ جواب: خیلی زیاد، مواد موجود در جهان بینهایتاند.
۲- تصور کنید هیچکدام از این مواد را نداشتید؛ زندگی چگونه بود؟ جواب: زندگی بدون مواد مختلف امکانپذیر نبود.
جواب اطلاعات جمعآوری کنید صفحه ۱۵ علوم هفتم
در یک فعالیت گروهی درباره کاربرد چند ماده پرمصرف تحقیق کنید.
- آب: آشامیدن، شستوشو، پختوپز، کشاورزی و صنعت.
- نمک: طعمدهنده، نگهدارنده و تصفیه آب.
- آرد: تهیه نان، شیرینی و پاستا.
- روغن: پختوپز، سسها، محصولات آرایشی.
- شکر: شیرینکننده، نوشیدنیها و غذاها.
- چای و قهوه: نوشیدنیهای پرمصرف برای رفع خستگی.
- پلاستیک: صنایع، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی.
جواب فعالیت و فکر کنید صفحه ۱۶ علوم هفتم
۱- چند حبه قند کوچک را خرد و در آب حل کنید.
جواب: خیر، همیشه ذرات ریزی از قند باقی میمانند.
۴- آیا ذرههای قند در آب قابل دیدناند؟ جواب: خیر، ولی وجود دارند و فقط با چشم دیده نمیشوند.
فکر کنید: بخار آب در هوای اتاق را چگونه نشان دهیم؟ در لیوان فلزی یخ میریزیم، قطرات آب روی جداره بیرونی جمع میشود، یعنی بخار آب وجود دارد.
جواب فعالیت صفحه ۱۷ علوم هفتم
مسابقه گلولههای خمیری با هستههای مختلف.
جواب: با عبور خلال و مدار الکتریکی میتوان فهمید کدام گلوله هسته فلزی دارد. گلوله فلزی با آهنربا جذب میشود، غیررساناها از چوب یا شیشهاند.
جواب سوال و آزمایش کنید صفحه ۱۸ علوم هفتم
سؤال: آیا رنگ، اندازه، جرم، رسانایی الکتریکی و گرمایی عنصرها با هم برابر است؟ جواب: خیر، همین تفاوتها باعث تنوع مواد در طبیعت شده است.
آزمایش: کربن سیاه و شکننده، گوگرد زرد و شکننده، مس قرمز و آهن خاکستری هستند. میخ آهنی و فویل آلومینیومی رسانا، گوگرد نارسانا و کربن کمرساناست.
جواب فکر کنید صفحه ۱۹ علوم هفتم
دانشآموزی با استفاده از نتایج آزمایشهای بالا، برخی ویژگیهای مواد را در دو گروه نوشته است.
الف) جدول را کامل کنید.
ب) برای هر گروه یک عنوان انتخاب کنید.
جواب: گروه (۱): رسانا / گروه (۲): نارسانا
پ) گروه (۱): فلز / گروه (۲): نافلز
طبقهبندی:
فلزها: نقره، آلومینیم، طلا، مس، آهن
نافلزها: کربن، نیتروژن، اکسیژن، گوگرد
جواب فعالیت صفحه ۲۰ علوم هفتم
۱- باتوجه به شکلها، مشخص کنید هرکدام مربوط به کدام نوع ماده است.
شکل ۱: عنصر نافلز یا مولکولی
شکل ۲: ترکیب
شکل ۳: عنصر فلز
تعریف ترکیب: موادی که ذرات سازنده آنها از اتمهای مختلف تشکیل شده است.
پیشبینی: مواد پیرامون ما هم عنصرند و هم ترکیب؛ چون در اطراف ما از هر دو نوع وجود دارد.
جواب فکر کنید صفحه ۲۱ علوم هفتم
شکلهای زیر ساختار اتمی سه عنصر را نشان میدهند.
- اندازه اتمهای عناصر مختلف متفاوت است.
- اتمهای هر عنصر از الکترون، پروتون و نوترون تشکیل شدهاند.
- همه اتمها هسته دارند.
- پروتونها و نوترونها در هسته و الکترونها در اطراف آن قرار دارند.
- تعداد ذرات زیراتمی در عناصر مختلف متفاوت است.
- در هر اتم تعداد الکترون با پروتون برابر است.
جواب آزمایش کنید صفحه ۲۲ علوم هفتم
۵ گرم شکر، آب و هوا را با استفاده از ترازو بردارید و حجمشان را مقایسه کنید.
جواب: ۵ گرم شکر از آب فشردهتر است و حجم کمتری دارد. حجم آب کمتر از حجم هوای همجرم است. پس فاصله بین ذرات در گازها از مایعات و جامدها بیشتر است.
جواب آزمایش دوم صفحه ۲۲ علوم هفتم
سه سرنگ را از آب، شن و هوا پر کنید و پیستونها را فشار دهید.
جواب: حجم هوای داخل سرنگ کم میشود ولی حجم آب و شن تغییر نمیکند. پس گازها متراکم میشوند اما مایعات و جامدات تقریباً غیرقابل تراکماند.
جواب گفتوگو کنید و آزمایش کنید صفحه ۲۳ علوم هفتم
نمودار ۲ افزایش حجم مواد را بر اثر گرما نشان میدهد.
جواب: همه مواد در اثر گرما منبسط میشوند، ولی مقدار انبساط در آنها متفاوت است.
آزمایش: یک بطری شیشهای را با بادکنک ببندید. در آب داغ قرار دهید، بادکنک باد میشود زیرا گرما باعث افزایش جنبش مولکولها و افزایش حجم میشود.
جواب فکر کنید صفحه ۲۴ علوم هفتم
وضعیت ذرههای هوا در بطری هنگام قرار گرفتن در آب داغ چگونه است؟
جواب: در آب سرد ذرات نزدیک به هماند. در آب داغ، ذرات با سرعت بیشتری حرکت میکنند و فاصلهشان بیشتر میشود، در نتیجه بادکنک باد میکند.
میخوای استاد پشتیبان همیشه کنارت باشه؟ 👩🏫
با اشتراک استادینو، میتونی برای هر سؤال از هر درس با پشتیبان آموزشی چت کنی 💬
همچنین به ویدیوهای آموزشی، جزوههای درسبهدرس، نمونهسوالات امتحانی و آزمونهای آنلاین دو هفتهای دسترسی داری.