جواب درس ۵ علوم سوم دبستان | آب ماده‌ی با ارزش | صفحه ۴۶ تا ۵۲

🌍 جواب درس ۵ علوم سوم دبستان | آب ماده‌ی با ارزش | صفحه ۴۶ تا ۵۲

در این بخش از استادینو، جواب کامل فعالیت‌های درس پنجم علوم سوم ابتدایی با عنوان «آب ماده‌ی با ارزش» را به‌صورت گام‌به‌گام و تشریحی مطالعه می‌کنید. برای دسترسی سریع، از لینک‌های زیر استفاده کنید 👇

جواب صفحه ۴۶ علوم سوم دبستان

سؤال: پس از یادگیری این درس، می‌توانید ارتباط بین آبی که امروز روی کره‌ی زمین است را با آبی که در زمان دایناسورها بوده است، توضیح دهید.

پاسخ: اکثر آب موجود در کره زمین امروزه همان آبی است که در زمان دایناسورها نیز وجود داشته است!
🔹 نکته آموزشی: چرخه آب به طور مداوم در طبیعت در حال جریان است و آب دریاها، رودخانه‌ها و دیگر منابع آبی به وسیله تبخیر و بارش دوباره به زمین می‌رسد.

جواب صفحه ۴۷ علوم سوم دبستان

سؤال: آزمایش تبخیر و میعان را انجام دهید و نتیجه را بیان کنید.

پاسخ: در این آزمایش، آب نمک در ظرف ریخته شد و سپس بخار آب جمع‌آوری شد. آب جمع‌آوری شده شور نبود و نمک در آن وجود نداشت.
🔹 نکته آموزشی: فرآیند تبخیر باعث جدا شدن آب از نمک می‌شود و در آزمایش‌های مشابه، نمک در فرآیند میعان باقی می‌ماند.

جواب صفحه ۴۸ علوم سوم دبستان

سؤال: آیا آب باران شور است؟ در مورد آن گفت‌وگو کنید.

پاسخ: خیر، آب باران شیرین است زیرا نمک موجود در آب‌ها می‌ماند و بخار نمی‌شود.
🔹 نکته آموزشی: آب باران شیرین است زیرا تبخیر آب دریاها نمک را از آن جدا می‌کند و تنها بخار آب به ابرها می‌رود.

جواب صفحه ۴۹ علوم سوم دبستان

سؤال: چرا باید در مصرف آب آشامیدنی صرفه‌جویی کنیم؟

پاسخ: چون مقدار آب‌های شیرین بسیار کم است و باید در مصرف آب آشامیدنی صرفه‌جویی کنیم تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.
🔹 نکته آموزشی: مصرف بهینه آب یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها برای حفظ منابع آبی زمین است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

جواب صفحه ۵۰ علوم سوم دبستان

سؤال: چرا آب دریاها برای آشامیدن، کشاورزی و شست‌وشو مناسب نیستند؟

پاسخ: چون آب دریاها شور است و برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی و شست‌وشو مناسب نیست.
🔹 نکته آموزشی: آب‌های شور برای تصفیه و استفاده در کشاورزی باید از فرایندهایی مانند شیرین‌سازی عبور کنند.

جواب صفحه ۵۱ علوم سوم دبستان

سؤال: چرا قطره‌های آب در بطری جمع می‌شوند؟

پاسخ: قطره‌های آب در بطری جمع می‌شوند زیرا با گرم شدن بطری و تبخیر آب، بخار آب به سطوح سرد می‌چسبد و به صورت قطره به حالت مایع در می‌آید.
🔹 نکته آموزشی: این فرآیند نشان‌دهندهٔ میعان است که در آن بخار به مایع تبدیل می‌شود.

جواب صفحه ۵۲ علوم سوم دبستان

سؤال: چگونه می‌توانید یک پارچه‌ی خیس را در مدت ۱۰ دقیقه خشک کنید؟

پاسخ: پارچه‌ی خیس را می‌توان در مقابل آفتاب یا روی شوفاژ قرار داد تا سریع‌تر خشک شود.
🔹 نکته آموزشی: برای خشک کردن سریع‌تر پارچه‌ها، باید آن‌ها را در محیط‌های گرم و خشک قرار داد تا تبخیر آب سریع‌تر انجام شود.

🎓 با استاد پشتیبان همیشه در کنار فرزندتان باشید!

با اشتراک استادینو، پشتیبان آموزشی ۲۴ ساعته در دسترس است. تمامی پاسخ‌های درس‌های علوم و دیگر دروس به‌صورت گام‌به‌گام آماده است. برای دریافت اشتراک و مشاوره، یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید 👇